Press "Enter" to skip to content

Reportaža slovenačkog Dela o ukidanju Glavne železničke stanice

“Usamljena i tiha stara dama” naslov je teksta i fotoreportažeo nekadašnjoj Glavnoj železničkoj stanici objavljenog u ljubljanskom Delu.

Ukoliko želite da pomognete rad našeg sajta, to možete učiniti klikom na neku od reklama. Vas ništa ne košta, a nama mnogo znači!

“Tamo gde je sve vrvelo od putnika, danas je stanište duhova”, piše novinarka Milena Zupanič.

Delo podseća da je stanica izgrađena 1884. godine i da su desetine hiljada putnika, iz svih mesta Srbije, Austro-Ugarske, Kraljevine SHS i stare i nove Jugoslavije prolazile kroz nju. Ali, ona više nije stanica.

“Spolja promene nisu vidljive. Svako ko u Beogradu dođe kolima ili avionom, još uvek vidi žutu zgradu, simbol Beograda već 135 godina. Čudno je da naoružani policajac stoji ispred zgrade sa mitraljezom. Ali u čekaonici je sve prazno i tiho. No ispred šaltera, umesto putnika i zaposlenih, samo jednra radnica. Zove se Snežana, i radila je na ovom mestu i kada je to bila glavna železnička stanica u Jugoslaviji.”

Od prošle godine stanica je zatvorena za saobraćaj, a vozovi više ne dolaze, samo se karte prodaju onima koji ili ne znaju da je stanica preseljena.

“Čekam svakog meseca da i mene presele”, smeje se Snežana. Najradije bi se penzionisala, ali radni staž se za žene produžava stalno, navodi Delo.

List podseća da je Železnička stanica postala “žrtva” “Beograda na vodi”. Nema više nijednog koloseka. Izvadili su šine, da bi sagradili novi svet oko stanice.

Ovo će uskoro biti Muzej srpske istorije, a zgrada će biti očuvana, kažu u preduzeću Železnička infrastruktura, koja je već predala objekat muzeju.

Delo podseća da od Ljubljane do Beograda danas saobraća samo jedan voz, kojem za putovanje treba više od deset sati.

“Glavna beogradska železnička stanica sada je Prokop, relativno blizu Muzeja 25. maj. Ali ona nije ni izbliza monumentalna kao ‘stara dama’ od 135 godina u centru grada. To je samo nedovršeno prizemlje”, piše novinarka.

“A svako ko želi da putuje na jug, recimo u Crnu Goru ili Grčku, prvo mora da pronađe prevoz do železničke stanice na Topčideru. Najbolje je pozvati taksi da vas preveze od voza do voza”, stoji u reportaži Dela.

IZVOR: NEDELjNIK

FOTO: PROFIMEDIA