Alfred Hičkok: Ljudi vole da osete užas i strah

Na današnji dan, 28.3.1963. godine film Ptice je premijerno prikazan u Njujorku. Hipi Hedre, koja je glumila Melani dobila je Zlatni globus za najbolju žensku ulogu naredne godine.

Ove godine mnoštvo filmova Alfreda Hičkoka slavi rođendan, među kojima su: Psiho (1960) , Rebeka (1940), Trema (1950) i mnogi drugi.

Alfred Hičkok je bio britanski filmski reditelj, majstor psiholoških trilera i filmova strave i užasa. Režirao je neme filmove i filmove sa zvukom.

Prvi nemi fim je snimio 1920. godine i to je bio Broj trinaest, a prvi zvučni Ucena 1929.godine. U moru filmova koje je Hičkok režirao, jedino je za film Rebeka dobio Oskara 1940. godine, dok su još četiri njegova filma bila novinovana za ovu prestižnu nagradu.

Njegov stil je bio specifičan budući da je uglavnom režirao psihološke trilere koji su među ljude ulivali neopisiv strah. Međutim, u jednom svom intervjuu Hičkok je izjavio da je on filantrop i da ljudima daje ono što ljudi vole i traže. Dakle, da ljudi ne traže jezu i strah, on ne bi snimao takvu vrstu filmova. Glumce je stalno ispitivao o njihovim strahovima. Budući da se kod njega u detinjstvu razvio strah od policije, odlučio je da se sa tim strahom suoči tako što je neretko ubacivao policiju u svoje filmove. Mislio je da će na taj način pomoći i glumcima da i oni prevaziđu svoje strahove.

Film Konopac iz 1948. godine predstavlja njegov prvi film u boji. Mada, zbog izuzetno napetih scena u kojima ima mnogo krvi, film Psiho iz 1960. godine je takođe snimljen u crno-beloj tehnici kao i mnogi pre njega.

Mnogo elemenata strave i vizuelnih efekata kao i crni humor zauzimaju veliko mesto u Hičkokovim filmovima. Mnogi kažu da je bio izrazito težak za saradnju. Pojavljivao se jako često u svojim filmovima u zanemarljivim scenama koje su trajale samo nekoliko sekundi i to su tzv. cameo uloge. Imao je ciničan stav prema odnosima između muškaraca i žena i to je ispoljio na mnoštvu svojih filmova.

Kao najupečatljiviji i najpoznatiji problem ove vrste predstavlja film Psiho gde Norman Bejts ubija svoju majku jer nije mogao da podnese njenog partnera. Kasnije, da bi zaboravio na ovaj zločin, uzima majčin leš i čuva ga u posebnoj sobi u kući gde on u svojoj glavi postaje ‚majka‘ . Kada je upoznao Merion, jako mu se dopala, ali ‚majka‘ u njegovoj glavi je bila ljubomorna, te je ‚ona‘ ubila Merion u legedarnoj sceni u kupatilu Bejts motela.

Neke od zanimljvosti vezane za ovaj film su te da je snimanje scene Merioninog ubistvta trajalo 7 dana, a na filmu je to zapravo scena od samo 45 sekundi. Umesto krvi koja je tekla sa Merioninog tela, Alfred je koristio sirup od čokolade jer je svakako film bio u crno-beloj produkciji i to se nije primećivalo.

Hičkok je insistirao da u sceni ubistva uopšte ne bude muzike, međutim Bernard Herman ga nije poslušao. Naprotiv, komponovao je muzičku temu koja dodatno doprinosi napetosti cele scene.

Hičkok je bio očaran lepotom plavokosih žena, te su upravo one neretko bile glavne junakinje njegovih filmova. Najpoznatija je svakako Grejs Keli koja je glumila u čak tri Hičkokova filma.

Bio je oženjen Almom Revil, scenaristkinjom i glumicom sa kojom ima ćerku Patrišu kojoj je povremeno davao manje uloge u svojim filmovima. U svim njegovim filmovima pojavljuje se Alma u manje važnim ulogama kao što su savetnik ili pisar.

Od kraljice Elizabete II je 1980. godine dobio titulu viteza, a samo nekoliko meseci nakon toga preminuo je od bubrežne insuficijencije. Želeo je da nakon smrti bude kremiran, te je porodica ispunila ovu želju. Hičkok je kremiran, a njegov pepeo je prosut u okean.

ALEKSANDRA RADOVANOVIĆ

 

Close
Social profiles