„Slon i golubica“: priča natopljena patnjom i inspiracijom (deo drugi)

Uzbudljive i tragične gotovo koliko i sam njen život, ljubavne staze Fride Kalo pridale su joj naizmenično najveću sreću i najveću bol. Brak prepun turbulencija i izdaja toliko joj je puta zario nož u ledja. Ali, kao što to obično biva na sreću publike, krv iz rana nanetih ljubavnim sečivom najčešće daju najiskrenija dela, a njihovog tvorca čine umetnikom koji odlazi u nezaborav i u kome svako pronalazi delić sebe i svoje ljubavne patnje.

Ljubavna romansa Fride Kalo i Dijega Rivere mešavina je ljubavi, izdaje, strasti, boli, inspiracije. Neko bi rekao da su sve velike ljubavi radjane po tom receptu. Fridina jeste. Upoznavši ga nakon mučnih meseci provedenih u bolnici zbog stravične saobraćajne nesreće koja ju je zadesila, pronašla je ne samo utehu već i veliku inspiraciju.

Rivera je bio poznati meksički slikar koga je Frida jako cenila. Nakon što mu je pokazala neka svoja dela i dobila ohrabrujuće i pozitivne komentare, započela je poznanstvo koje je ubrzo preraslo u veliku ljubav. Iako je bio duplo stariji od nje i tada bio u braku sa ženom sa kojom je imao dvoje dece, to nije bila prepreka za njihovu ljubav koju 1929. godine odlučuju da ovekoveče brakom.

Tada počinje, ili bolje reći nastavlja se Fridina životna agonija. „Slon i golubica“- kako su ih nazivali u javnosti zbog njihove nesrazmere u fizičkom izgledu – zaplovili su u bračne vode koje su obeležile brojne ljubavne afere i prevare. Frida je ubrzo po stupanju u brak počela da otkriva pravu prirodu svog saputnika. Neverstvo supruga ju je razaralo. Iako je u početku pokušavala da opravda takve njegove postupke umetničkom prirodom i potrebom, vremenom joj je za to ponestalo snage.

Ipak, u danima sreće i užitka sa voljenim čovekom, u svom dnevniku je zapisala: „Želela bih da ti dam sve ono što nikada nisi imao, a čak ni tada ne bi mogao znati koliko je lepo voleti te“.

S obzirom da su bili aktivni privrženici komunističke ideologije, zajedno su se kretali u političkim krugovima. Razočarana i omalovažena i sama je počela da se upušta u ljubavne afere, od kojih je najpoznatija bila sa poznatim ruskim komunistom Lavom Trockim. Utehu je pronalazila u četkicama, bojama i piću.

Govorila je da su joj se u životu desile dve velike nesreće – prva je bila saobraćajna, a druga Dijego.

Duševna bol koju je proživljavala zbog Dijegovih prevara prelivala se na platno. Najveću izdaju je doživela  kada ju je Dijego prevario sa sestrom Kristinom koju je najviše volela. Nakon svoje prve samostalne izložbe 1938. godine razvodi se od Dijega, ali brak obnavljaju posle godinu dana.

Neka od najznačajnijih dela koja su proizašla iz ljubavne patnje i oslikavši najdublja osećanja obogatila njen umetnički arsenal su „Dve Fride“, „Dijego i ja“, „Skraćivanje“, „Sećanje“.

Iako joj je za života naneo toliko boli da je otvarala zarasle rane od operacije kako bi misli zaokupila fizičkim bolom, i u svom dnevniku pisala kako je više puta razmišljala o samoubistvu, Rivera je dan njene smrti označio kao najtužniji dan u svom životu. Godinu dana nakon njene smrti kuću u kojoj se rodila i provela najveći deo svog života predao je meksičkoj vladi kako bi je pretvorio u zdanje sećanja na Fridu.

U „Plavoj kući“ danas se nalazi muzej Fride Kalo, a Dijegova poslednja želja bila je da se njegov pepeo pomeša sa pepelom njegove voljene Fride.

IVA MANOJLOVIĆ

FOTO: LOLAMAGAZIN.COM

Close
Social profiles